סוגי יוגה

כאן נתייחס לסוגי היוגה המודרניים ביותר שהתפתחו. 

נלמד מה מייחד את כל סוגי היוגה ולמה הם טובים, במידה ואינכם יודעים מה זה יוגה, עשינו על זה מאמר מפורט בקישור.

העולם המודרני מאלץ את הפילוסופיה העתיקה לשנות ולהתגמש בדרכי התרגול המסורתיים וליצור את האימונים החדשים הללו. מתאימים את עצמם למתאמנים של המאה ה 21 בדרכים יצירתיות להפליא.

כאשר בדרך כלל הסוגים שומרים על עקרונות בסיסיים ומשנים את אופי השיעור כך שיתאים מבחינה מנטלית ופיזית לאורח החיים הנוכחי הנפוץ בקרב רוב האוכלוסייה

יוגה לילדים – המדריך השלם להורים מתחילים

יוגה לילדים הפך להיות מאוד פופלרי בשנים האחרונות, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להכנס לתחום. החופש הגדול בפתח והורים רבים מחפשים אטרקציות, פעילויות ודברים מעניינים

מהי ויג'נאנה יוגה?

בכתבה זו נבין בדיוק מהי ויג'נאנה יוגה ומה העקרונות שלה. הייחוד העיקרי של צורת התרגול הוא החשיבות הרבה ששמים בה על אופן ביצוע האסאנה –

יוגה למתחילים

יוגה למתחילים המדריך המלא ליוגי המתחיל בעולם המופלא הזה, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת. אני נשאלת המון פעמים על יוגה, מאנשים שלא היו אף

יוגה בזוגות

יוגה בזוגות האם זה באמת מתאפשר או שמה עדין נחשב לתרגול יחידני, בסוף הכתבה הכנו לכם תרגילים מעניינים שתוכלו להתחיל לבד. כבר הבנו שלתרגול יוגה

האטה יוגה

האטה יוגה או האתה, נחשב לתרגול הנפוץ ביותר בעולם נכון להיום.  רבים לא יודעים אבל משמעות המילה האטה בסנסקריט (Hatha) היא "מלא כח", המילה מרמזת

מה זה יוגה תרפיה?

יוגה תרפיה היא שיטת טיפול אלטרנטיבית שבעזרתה ניתן לשפר ואף לייצר בריאות גופנית ונפשית. השיטה מגיעה מהודו והתפתחה בעקבות הידע הקדום והנפלא שהיוגה הביאה. מטרת

מה זה יוגה?​

בימינו, היוגה נחשבת בעיקר כסדרה של טכניקות מועילות לשמירת הכושר הגופני והנפשי בחיי היומיום, לריפוי ולמניעת מחלות או הפרעות, לשיפור הבריאות הכללית ולהגברת תחושות של

מעוניינים בשיעור מתנה?

מלאו את הפרטים ונציג יצור אתכם קשר בהקדם.

סוגי היוגה השונים

זה לא סוד שהיוגה הפכה בשנים האחרונות לשם דבר ברחבי העולם ואף בישראל ומהדהדת לכלל האוכלוסיה באדוות גדולות להפליא. 

ישנם עקרונות המועברים בשיעורי היוגה של ימינו שאינם השתנו כבר אלפי שנים ולמרות זאת היוגה הנלמדת כיום שונה בתכלית מתרגולי היוגה שבעבר, אנחנו יכולים להתנסות במאות שיעורי יוגה ובכל אחד מהם לקבל חוויה ופרספקטיבה שונה לחלוטין על היוגה ועל מהותה, וזאת מכמה סיבות-

  • קיימים שלל סגנונות, זרמים ושיטות שונות שהתפתחו ביוגה, והם כולם מתבססים על עקרונות בסיס שלא משתנים ומייצגים את מהותה של היוגה, אך מאוד שונים באופן השיעור והחוויה של המתרגל בעיקר כי כל סוגי היוגה התפתחו למטרות אחרות.
  • אחד הדברים היפים של היוגה הוא שהיא אינה מציבה גבולות ואיסורים ואף מעודדת את המתרגלים שלה לחקירה מעמיקה בכל ההיבטים, פיזית, מנטאלית ורוחנית, ומסיבה זו עד היום מורים מוסיפים לפתח שיטות וסוגים נוספים ומפיחים חיים חדשים לעולם היוגה בצורה של התאמה ומילוי צרכים חדשים למתאמנים שלהם.

אם נבחר להעמיק ביוגה וללמוד עליה יותר, נגלה שלא משנה כמה נלמד תמיד יהיו עוד ועוד דברים להעשיר ולפתח את הידע שלנו בהקשר של היוגה, הפילוסופיה המרתקת ודרך החיים שיש לה להציע.

יחד עם כל הידע הרוחני שהיא מציעה, החשובה ביותר ביוגה היא הגישה של המתרגל לתרגול עצמו לכך שתמיד יש מקום לגילויים חדשים, כך היוגה מעודדת אותנו לפתח את תחושת הסקרנות, וליישם את מה שלמדנו על עצמנו בתרגול ובחיים. 

אז אחרי שלמדנו שכל אימון יוגה שנלך אליו יכול להיות שונה, במיוחד אם מדובר על מורים שונים,

בואו נלמד על הזרמים השונים ומה הדגש הניתן בכל אחד מהסגנונות הקיימים היום.

האטה יוגה

פירוש המילה 'האטה' בסנסקריט הוא 'פעולה'. האטה יוגה פירושה יוגה של הפעולה ולמעשה מדובר על כל תרגול של יוגה שכולל תנוחות, וינאסות, הרפיה, פראנימות או מדיטציה.

כיום נהוג לחשוב ששיעור של האטה/ האתה יוגה הוא שיעור של תנועה רכה ואיטית יותר הכוללת הישארות בתנוחות מסוימות המאפשרת הרפיה אל תוך התנוחה יחד עם ריכוז בנשימה, עבודה על גמישות פיזית ותודעתית, פיתוח המודעות עם הקטנה של מאמץ גופני וכן תרגילים לניקוי עמוק וטיהור הגוף מבפנים.

ויניאסה

גם כאן אחד מהדגשים הוא על גמישות תודעתית ופיזית כאשר הדבר המרכזי בו משתמשים הוא עיקרון הזרימה. התרגול יכול להיראות שונה לגמרי אצל מורים שונים משום שכל אחד בונה את הרצף שלו, נותן לו קצב שונה – כאשר מה שחשוב פה הוא הסינכרון של התנועה עם הנשימה, וכן זמן הישארות בתנוחות גם הוא יכול להישתנות בין אחד לשני ובין שיעור אחד לאחר.

חלקם יכולים להיות דינאמיים מאוד ומהירים ואחרים איטיים יותר וסטטיים.

שיטה זו התפתחה מתוך האשטנגה ונתנה מענה לצורך של המתרגלים במעברים חדשים, זרימה וקצב אחר מהסדרות המסורתיות המוצעות.

האשטנגה

המילה אשטנגה פירושה שמונה והיא מייצגת את שמונת איברי היוגה שהם המרכיבים את היוגה על פי פטנג'לי (אסאנות, פראנהיאמה, יאמה, ניאמה וכו')

בתרגול הפיזי(אסאנות) המיוחסות לזרם האשטנגה ישנן 6 סדרות קבועות וברורות מאוד שאותן מבצעים במהלך השיעור, כאשר השיעורים המוצעים כיום בדר"כ מקיימים את הסדרה הראשונה או השנייה,וכל אחת מהסדרות יכולה לארוך בין שעה לשעתיים של תרגול ואף יותר.

בהאשטנגה המסורתית המורים שואפים לכך שהשיעור יתנהל בספירות בלבד ושהמתרגלים יזכרו את הרצף, כך שיתקיים באופן עצמאי והמורה יתקן במידת הצורך.

התרגול מאוד דינאמי אך קבוע וחזרתי (סדרות קבועות), תרגול מאתגר פיזית, מחמם מאוד ודורש מאמץ גופני רב. מתאים למי שרוצה איזון וגם שמירה על הכושר.

שאדו

סדרות המבוא של השאדו יוגה שואבות השראה מעולם החי, אומנויות הלחימה והריקוד. התנועות הן דינמיות עם אלמנטים ספירליים התורמים רבות ליציבה, איזון, חיבור לאדמה ולקרקע תוך עבודה של חיזוק הרגליים והכוח הפיזי.

קונדליני

היוגה של המודעות. יש כאן דגש על מגוון רחב מאוד של תרגולים ובינהם תנועות ותנוחות, מנטרות,צלילים, מדיטציות והרפיה וזאת על מנת להגביר את תחושות השמחה והנינוחות בגוף, להחזיר את החיוניות, לחזק ולעורר את הצ'אקרות שהם מרכזי האנרגיה.

הרעיון הוא לעודד את המתרגלים למצוא את הדרך הייחודית שלהם, השיטה מתאימה לאלו שמעוניינים בשיח רוחני ברור ומייחסים חשיבות בתרגול הפיזי לקשר של גוף-נפש.

ויני יוגה

המושג ויני משמעותו להסתגל, ליישם נכון. השיטה שמה דגש את תרגול עדין ורך ועל רצפים שונים ומגוונים תוך כדי התאמה לצרכיו של המתרגל. 

הרצפים נינוחים ומה שחשוב בעיקר הוא החוויה האישית ויישום נכון של התנוחה על פי המגבלות הפיזיות של כל מתרגל.

אקרו יוגה

סגנון שהתפתח בשנים האחרונות המשלב יוגה ואקרובטיקה, התרגול נעשה לרוב בזוגות או קבוצה וישנם יתרונות פיזיים משמעותיים לתרגול הזה שתורם רבות לפיתוח שיווי המשקל, גמישות, כוח ואף ליצירתיות, תקשורת מילולית ולא מילולית, מגע וכן יצירת אמון בין המתאמנים.

התרגול זוגי בדר"כ – כך שאחד המתרגלים משמש כבסיס והשני כflyer שמבצע על הבסיס את התרגול הדינאמי והמעבר בין תנוחה לתנוחה.

ניתן לשלב עמידות ידיים, מסאז'ים ואף סוגי מגע שונים. 

החוויה מהנה ומאתגרת מאוד והרבה מדווחים כי הם מסוגלים להגיע לרמות של שלווה וריכוז גבוהים מאוד.

איינגר

בסגנון הזה ישנו דגש עיקרי על אופן ביצוע התנוחה, כך שישנה דרך להיכנס אל התנוחה, לשהות בה הכולל בדרך כלל זמן שהייה ארוך, וכן דרך נכונה לצאת ממנה.

אחד הדברים המייחדים את האיינגר הוא חשיבות מרובה לשימוש באביזרים. מכיוון שהיא מסייעת בשיקום לאחר פציעות ואף תיקון ושיפור של הרגלים שליליים ובעיות פיזיות רבות, המתרגלים משתמשים ברצועות, בלוקים כיסאות מיוחדים וכו' על מנת לבצע את התנוחות בצורה הנכונה ביותר ולהתאים אותן למתאמן. בעזרת השיטה ניתן לפתח סבלנות וריכוז גבוהים ביותר.

ביקרהאם

התרגול פה מבוצע בחום של 40 מעלות עם 40% לחות ומבוצעות בה 26 תנוחות. החום והלחות מאפשרים לגוף להיות גמיש יותר ובכך להיכנס לתנוחות מורכבות יותר וההזעההמרובה מסייעת לניקוי וטיהור של הגוף ביתר קלות.

תרגול ששורף המון קלוריות ועוזר להגיע לרמת ריכוז תודעתי גבוה.המורה כמעט ולא מתקן את התנוחות וזאת על מנת לסייע למתאמנים בפיתוח מודעות עצמית ותיקון התנוחות בעצמם.

ויג׳ננה

שיטה המתמקדת בשבעה עקרונות שהם : הרפיה, השקטת התודעה, כוונה, חיבור, נשימה, השתרשות, התרחבות והתארכות.

יש חשיבות מירבית לדיוק הגוף בתנוחה ולכן הזרימה בויניאסות נעשית באופן איטי ומחושב תוך מתן הוראות מפורטות על ידי המורה ודגשים מלאים בכל תנוחה ורצף, תוך פיתוח המודעות והקשבה פנימית מקסימלית לגוף ולנפש.

כמו שראיתם, כבר ברגע שהחלטתם שאתם רוצים לתרגל יוגה, רצוי להתחיל ובחקירה האישית שלכם לגבי סוגי היוגה השונים ואף להיות במספר שיעורים על מנת להרגיש את השוני בתרגול.

ההמלצה אחרכך היא כמובן להיות קשובים לרצונות ולצרכים האישיים שלכם ולמצוא בעצמכם את השיטה והמורה/ המורים שהכי מתאימים לכם. 

לא בהכרח התרגול שהכי נינוח/ נעים הוא התרגול הטוב בעבורכם כמו גם שהמאתגר או הפיזי ביותר הוא לא בהכרח הנכון לכם.

לכל גוף ולכל אחד מאיתנו צרכים פיזיים ומנטליים שונים, לכן שאלו את עצמכם את השאלות הנכונות ואף התייעצו עם כמה מורים שונים על מנת שתוכלו לבחור את התרגול הטוב והמספק ביותר עבורכם, כדי להגיע לחיים של איזון וחיוניות מירבית.