תנוחות יוגה

תנוחות יוגה אינן רק תרגילי התעמלות. הן התפתחו במשך מאות שנים כך שהן מפעילות כל שריר, בלוטה ועצב בגוף. 

המקור של תנוחות היוגה הוא בתרגולים של ה'רישים' (ה'חכמים').

האסאנות משקפות רק שמינית(לערך) מעולם היוגה והן פונות בעיקר לאימון בפן המנטלי והרגשי בעיקר, למרות זאת הן מסוגלות בהחלט לחיזוק שרירים, חיטוב והרזייה למי שחפץ בכך. 

התרגול מלמד אותנו איזון בין עשייה ומאמץ לבין הרפייה ונינוחות, וכן מגביר את תחושות הרוגע, השלווה והביטחון הפנימי שלנו. 

מוזמנים לצלול איתי לתוך עולם התנוחות, בכל פעם נתמקד בתנוחה אחרת ומה היא יכולה להועיל לנו.

יוגה לילדים – המדריך השלם להורים מתחילים

יוגה לילדים הפך להיות מאוד פופלרי בשנים האחרונות, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להכנס לתחום. החופש הגדול בפתח והורים רבים מחפשים אטרקציות, פעילויות ודברים מעניינים

מהי ויג'נאנה יוגה?

בכתבה זו נבין בדיוק מהי ויג'נאנה יוגה ומה העקרונות שלה. הייחוד העיקרי של צורת התרגול הוא החשיבות הרבה ששמים בה על אופן ביצוע האסאנה –

יוגה למתחילים

יוגה למתחילים המדריך המלא ליוגי המתחיל בעולם המופלא הזה, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת. אני נשאלת המון פעמים על יוגה, מאנשים שלא היו אף

יוגה בזוגות

יוגה בזוגות האם זה באמת מתאפשר או שמה עדין נחשב לתרגול יחידני, בסוף הכתבה הכנו לכם תרגילים מעניינים שתוכלו להתחיל לבד. כבר הבנו שלתרגול יוגה

האטה יוגה

האטה יוגה או האתה, נחשב לתרגול הנפוץ ביותר בעולם נכון להיום.  רבים לא יודעים אבל משמעות המילה האטה בסנסקריט (Hatha) היא "מלא כח", המילה מרמזת

מה זה יוגה תרפיה?

יוגה תרפיה היא שיטת טיפול אלטרנטיבית שבעזרתה ניתן לשפר ואף לייצר בריאות גופנית ונפשית. השיטה מגיעה מהודו והתפתחה בעקבות הידע הקדום והנפלא שהיוגה הביאה. מטרת

מה זה יוגה?​

בימינו, היוגה נחשבת בעיקר כסדרה של טכניקות מועילות לשמירת הכושר הגופני והנפשי בחיי היומיום, לריפוי ולמניעת מחלות או הפרעות, לשיפור הבריאות הכללית ולהגברת תחושות של

מעוניינים בשיעור מתנה?

מלאו את הפרטים ונציג יצור אתכם קשר בהקדם.

קיימות מאות תנוחות יוגה שונות. יש הסוברים שאפילו יותר והמספר נמצא בעלייה מתמדת בזכות מיליוני המתרגלים ברחבי העולם.

תנוחות היוגה נוצרו אי שם לפני כמה אלפי שנים על ידי ההודים העתיקים שעקרו את חייהם מחיי המשפחה והדת המסורתיים שרווחו בהודו באותה תקופה, אל עבר חיים ביערות ובגו'נגלים.

ומתוך כוונה ורצון להתייחד עם האל, החלו לתרגל מדיטציה.

בתחילה היו מתרגלים בישיבה, עד שהתחילו להבחין בחוסר נוחות בגוף ובכאב שהיה מונע מהם להמשיך ולמדוט, כך החלו בחקירה תנועתית של הגוף. 

כניסה ויציאה אל התנוחות השונות כדי לשחרר את הגוף ולהגביר את זרימת האנרגיה, כאשר המטרה שלהם הייתה כאמור להאריך את זמן המדיטציה ואת היכולת הפיזית והמנטלית להימצא במצב תודעתי זה. מתוך ההתבוננות על הטבע ועל בעלי החיים השונים נוצרו התנוחות אותן אנו מכירים היום, והשמות גם הם ניתנו בהשראתם למשל – אוטנאסאנה (תנוחת ההר) וגומוקהאסאנה (תנוחת הפרה).

כך התפתחה תורה שלמה הכוללת בתוכה תנוחות ותנועות, סדרות ורצפים שכל מטרתם היא להביא יותר שקט פנימי, שלווה, רוגע ואיזון פיזי ומנטלי.

ישנם כמה דברים שמאז ועד היום נוהגים להדגיש ביוגה והן: 

  • פיתוח יכולת ההתבוננות בעצמי במצב סטטי ובתנועה 
  • חקירה אישית אינסופית של גוף ונפש 
  • פיתוח יכולת הריכוז

את היתרונות הנפלאים הללו, נקבל דרך תרגול התנוחות. 

היום אנחנו כבר יכולים לדעת באופן ברור ומדעי שלכל אחת מהן ישנם שריר, בלוטה ועצב שהיא מפעילה בגוף וזו עוד עובדה שמסבירה לנו למה זה מרגיש טוב כלכך.

עצם ביצוע התנוחה מעורר את הנקודות המסוימות אותן היא מיועדת לעורר ובכך מחדשת ומיטיבה עם הגוף ועם פעולותיו השונות.

תנוחות היוגה מה שנקרא בסנסקריט אסאנות הינו חלק מעולם היוגה (מהווה שמינית) ואינו יוגה כמו שרבים היום נוטים לחשוב או להציג את דרך החיים הזו.

אמנם תנוחות היוגה נכנסו לתודעה אצל אנשים רבים משום שאכן יש לביצוע שלהן יתרונות רבים והשפעה חיובית רבה מאוד על גופנו ונפשנו.

ישנן יותר משש מאות אסאנות שונות. אפרט כאן רק את האסאנות שיש בהן תועלת לשמירת התפקוד הנורמלי של כל איברי הגוף.

התנוחות עובדות בעיקר על חוזק , גמישות, עבודה עמוקה על השלד והמפרקים ובעיקר קבוצת שרירי הליבה מה שמשפר את היציבה הכללית של הגוף.

אחד המאפיינים החשובים בתרגול הוא למצוא את האיזון בעצמנו בין ההרפיה למאמץ, כך נוצרת תנוחה בסנסקריט זה נקרא 'סטירהם סוקהם אסאנאם'. סטירהם- עשייה ללא מתח, סוקהם – נינוחות ללא הרדמות.

הסדרה הבאה היא סידרת האסאנות המינימלית שבכוחה לעזור לכל אחד לנהל חיים בריאים.

הן יפות ומועילות לכל אחד כמעט בכל גיל.

תנוחות יוגה - סידרת אסאנות

תנוחת כס המלכות - בהדראסאנה

  • יושבים , מטים את הברכיים הצידה ומניחים את כפות הרגליים כף אל כף ומקרבים אותן אל חזית הגוף  
  • העקבים צמודים לגוף והאצבעות פונות קדימה.
  • אוחזים את אצבעות הרגליים בידיים.
  • נושפים נשיפה עמוקה
  • מטים את הראש קדימה ומניחים את הסנטר על החזה מתחת לגרון.
  • מכניסים את הבטן ומכווצים את שרירי פי הטבעת. מחזיקים את הנשימה.
  • משחררים את שרירי פי הטבעת ולוקחים שאיפה.
  • חוזרים על תהליך הנשיפה-כיווץ-שחרור-שאיפה  מספר פעמים.

 

תנוחת צפרדע הפוכה - אוטנמנדוקאסאנה

  • יושבים על השוקיים, בין העקבים, כשהבהונות של כפות הרגליים נוגעים זה בזה מתחת לאגן היריכיים.
  • סוליות כפות הרגליים פונות מעלה והברכיים נוגעות בקרקע בחזית הגוף.
  • מרחיקים את הברכיים זו מזו תוך שמירה על גב ישר.
  • כפות הידיים יכולות להיות מונחות על הברכיים, אופציה נוספת היא להביא כל יד על הכתף הנגדית, המרפקים פונים מעלה.
  • ניתן להישאר בתנוחה בין 5 – 10 נשימות.

 

תנוחת הגמל - אושטראסאנה

  • עומדים על הברכיים בשוקיים מקבילות ובכפות רגליים הפונות אחורה, מרימים את אגן היריכיים תוך שמירת היריכיים ישרות והברכיים נפרדות.
  • מטים את הראש והכתפיים אחורה, כפות הידיים על הקרסוליים.
  • מקשיתים את המותניים ככל האפשר.
  • פותחים את הפה, שולפים החוצה את קצה הלשון ונושפים אוויר בכוח, על ידי כיווץ חד של הבטן
  • נושפים 3 פעמים.

תנוחת הפרה - גומוקהאסאנה

אסאנה זו מתבצעת בשלושה שלבים, בתמונות – מימין לשמאל.

  • בשלב הראשון מניחים את ברך ימין על ברך שמאל, מלפנים ואת העקבים ליד אגן היריכיים, בהצלבה כמו בתמונה.
  • לוחצים את כפות הידיים על הברך, מטים מעט את הראש קדימה.
  • נושמים עמוקות ומבצעים את שלוש הבנדהות, בעצירת הנשימה.
  • בשלב השני מביאים את יד שמאל אחורנית, לאורך הגב, באצבעות מופנות מעלה והמרפק פונה מטה.
  • אוחזים את יד שמאל ביד ימין למשך 20 עד 30 שניות.
  • בשלב השלישי מבצעים פיתול כך שמסובבים את הראש ימינה.
  • מושכים את כתף ימין אחורה, פורשים את כף יד ימין לאורך הגב ולוחצים את כף יד שמאל כנגד ירך ימין, כמו באיור השמאלי.
  • נשארים בתנוחה חצי דקה.
  • חוזרים על שלושת השלבים בכל אחד מצידי הגוף ומשנים את תנוחות הברכיים וכפות הידיים בהתאם.