מה זה יוגה?​

מה זה יוגה

תוכן עניינים

בימינו, היוגה נחשבת בעיקר כסדרה של טכניקות מועילות לשמירת הכושר הגופני והנפשי בחיי היומיום, לריפוי ולמניעת מחלות או הפרעות, לשיפור הבריאות הכללית ולהגברת תחושות של רוגע ושלווה. יוגה תרפיה לדוגמא עוזרת לנו לשפר ולייצב את המצב הגופני והנפשי שלנו.

אולם היוגה בראשיתה החלה לפני כ3000 שנה ויותר והתפתחה מתוך יעד סופי אחר לגמרי שהוא השתחררות ממחזור גלגול הנשמות, הלידה מחדש, הנקרא מוקטי ובקיצור, השתחררות מסבל ואומללות.

אפשר לומר שהתרגול היוגי המסורתי אכן נותן פתרון לסבל האנושי המצוי ברובו בראש שלנו, בעקבות אמונות, סיפורים וחוויות שסיגלנו. 

בעזרת היוגה אנחנו יכולים ללמוד הרבה על תהליכים מנטליים ורגשיים שמתרחשים אצלנו במערכת ומה עלינו לעשות על מנת לשחרר אותם ולסגל לעצמנו הרגלים חדשים שמיטיבים איתנו ובהרבה מקרים תורמים ביצירה של פרספקטיבה חדשה וחיובית יותר על המציאות.

יוגה למתחילים

את רוב האנשים שפונים היום ליוגה, ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות-

האחת הינה אנשים שרוצים לחטב ולשפר את הנראות הפיזית, ואולי להגיע לגוף החלומות שלהם שנובע מהתדמית שניתנה ליוגה במערב ומהפרסומים ברשתות החברתיות.

ובשניה ניתן למצוא אנשים המבקשים להתגבר על בעיות בריאות מסוימות הנובעות במידה רבה ממתח ומחוסר איזון בין הגוף לנפש.

היוגה אם כן מסוגלת לתת מענה למחיר שגובה מאיתנו אורח החיים המודרני, הכולל ברובו ישיבה ממושכת, צפייה במסך, חוסר בתנועה, צריכה של מזון מעובד, התרחקות מהטבע וזיהום של משאבים קיימים ועוד.

אכן כנראה זה לא סתם שהיוגה קנתה בליבנו, ובתודעתנו, מקום של כבוד. 

ונכון שזה אחלה של אימון, אבל בכל זאת מה יש בה שאנחנו מוצאים בזה משהו מעבר?

לאורח החיים המודרני ישנן השלכות מורכבות לגוף, וכן השפעה רבה על הרבדים הרוחניים והמנטליים שלנו. רובנו נשאבים ומאבדים זמן יקר בתוך ים של מידע שאנחנו צורכים דרך המסכים,  ההשוואה האובססיבית לחיים של אחרים ברשתות החברתיות, והצורך לשתף ולתעד כל רגע כאילו שאם "אתה לא שם-אתה לא קיים" יכול להוביל בקלות לחרדה, דיכאון, תחושות של חוסר סיפוק, בדידות ואף ניכור.

ודווקא במצב הזה שאנשים חווים את השפע במלוא הדרו (בעיקר כלפי חוץ) ניתן לראות התעוררות רוחנית מאסיבית בשנים האחרונות והרבה אנשים פונים לתורות עתיקות מהמזרח ומסורות עתיקות יומין מתוך שנובעת ככל הנראה מתחושת כאב ומועקה של חוסר פנימי עמוק ששום דבר חיצוני או גשמי לא יוכל למלא. 

מדיטציה ויוגה, תרגולים עתיקים המזוהים בעיקר עם המזרח, מככבים בתור הבחירות העיקריות שלנו להתמודדות עם אותם מצבים לא פשוטים. עד כדי כך שבימינו המספר המוערך של מתרגלי יוגה בעולם עומד על 300 מיליון.

בארה”ב לבד, אחוז המתרגלים יותר מהכפיל את עצמו מאז העשור הקודם, ואנחנו רק בתחילתו של העשור החדש.

טכניקות היוגה

היוגה שנעשת בימינו הינה לצורכי כושר ובריאות, לאמנות ולמדע של רווחה גופנית ונפשית והיא מקיפה חמש קטגוריות ראשיות של טכניקות.

לכל אחת מהן חשיבות מיוחדת ושימושים מיוחדים:

  • תנוחות – אסאנות 
  • נשימה – פראניאמה 
  • טכניקות טיהור – שודהיקרייאות
  • הרפיה
  • מדיטציה 

כל אחת מהטכניקות האלו מטרתה לסייע לנו לטהר את הנפש, וכמו שניתן לזהות תרגולי התנועה והתנוחות על המזרן הוא רק חלק קטן מתרגולי היוגה השונים.

חלק נכבד מהמשמעת והתרגול היוגי מתייחס לרבדים השונים האחרים של האדם ובניהם ניקוי המחשבה, שליטה וריכוז בתודעה, ניקוי הדיבור,טיהור איברים פנימיים, הסדרת הנשימה ועוד.. בדרך זו הנפש פועלת כמראה נקייה ומציגה בפנינו את האופי האמיתי שלנו. עד למצב בו נתנהל בעולם הזה כאחד עם האלוהי, הבריאה, עם המקור.

מצב תודעתי גבוה שיאפשר לכל אחד מאיתנו למלא את תפקידיו ביעילות רבה יותר, באופן חלק ובנוחות רבה יותר. ללא היאחזות בתפיסה, אמונה או הגדרה ששמנו על עצמינו או ששמו לנו במהלך החיים.

היוגה מלמדת אותנו בכל שלב ושלב להתרכז בחוויה ולנטוש את הסיפורים והפרשנויות שאנחנו מלבישים על החוויות, במקום פשוט להיות, דבר שהרבה פעמים מעניק שלום ושלווה פנימיים ומעצים את ההנאה הכללית מכל פעולה שהיא. 

בכך היוגה מלמדת אותנו לקבל תחושת עונג וסיפוק עמוקה מעצם קיומנו כהוויה פשוטה, ותו לא.

וזה בעיקרו הייחוד של היוגה במציאות העמוסה והאינטנסיבית של ימינו.

אהבתם את הכתבה? שתפו אותה הלאה :)
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
מעוניינים בשיעור מתנה?

מלאו את הפרטים ונציג יצור אתכם קשר בהקדם.

בואו לגלות עוד

יוגה לנשים בהריון

אז מה חשוב לדעת לפני שתתחילי לתרגל יוגה בהריון? יוגה בהריון יכולה להוות דרך מצויינת להכין את גופך ללידה הקרבה ובאה, כאן נעזור לך לגבש