מהי ויג'נאנה יוגה?

מהי ויג'נאנה יוגה?

תוכן עניינים

בכתבה זו נבין בדיוק מהי ויג'נאנה יוגה ומה העקרונות שלה.

הייחוד העיקרי של צורת התרגול הוא החשיבות הרבה ששמים בה על אופן ביצוע האסאנה – התנוחה.

מייסדת השיטה היא אורית סן-גופטה, תלמידתה של דונה הולמן שייסדה אותה ב2003. ויג'נאנה יוגה ממשיכה את המורשת היוגית של שרי קרישנמצ'ריה ותלמידיו ב.ק.ס. איינגר וק פטאבי ג'ויס.

אסכולת ויג'נאנה יוגה נשענת על שבעה עקרונות המהווים את אבני היסוד לכל אימון כזה. 

הרצון העיקרי הוא לדיוק התנוחות ככל הניתן, על מנת למנוע פציעות וכן להוביל את המתרגל לעשייה נכונה של התנוחה ולא כדי שנראה טוב יותר בתנוחה כמובן, אלא כדי לשאוב את ההשפעה החיובית המקסימלית מכל תנוחה בה יימצא המתרגל וכך גם יזכה לאימון מיטיב ככל האפשר.

שבע העקרונות השייכים לגישה זו נולדו כדי להתוות לנו את הדרך בתוך האימון, הם מראים לנו כיצד לנוע ומזכירים לנו מה היא הדרך הנכונה ביותר בה כדאי לנוע.

הדרך שבה נכנס לתנוחה ונצא ממנה וכן ההנחיות הניתנות לנו לא חשובים פחות מהתנוחה עצמה.

לכן חשוב להבין כי כאן איכות האימון 'הדרך' ולמה נותנים תשומת לב היא זו שתקבע את 'התוצאות' אם האימון היה מספק, מעשיר, ממלא, מפתח.. ועוד.

שבעת עקרונות המפתח של ויג'נאנה יוגה:

לפני שאפרט לכם את שבעת העקרונות, במידה ואתם מרגישים שאתם עדין לא מוכנים, הנה הסבר מפורט לאלו מכם שמתחילים יוגה.

  • כוונה 

הכוונה מתחילה אצלנו בתודעה, כשאנחנו מכוונים באמת שום דבר לא יכול לעצור אותנו או לעמוד בדרכינו. יש בכוונה בהירה וברורה כוח רב ואנחנו לומדים להשתמש בו על מנת להועיל ולשפר את עצמינו דרך האימון. 

מהמקום של גוף השרוי בנינוחות וביציבות, התודעה ממוקדת ושקטה, אנחנו לומדים לזהות מה המטרה שלנו, אם זה תרגול של אסאנה, ישיבה, נשימה/פראנאימה ומכוונים את עצמנו לקראתה.

  • התרחבות והתארכות 

כאשר התרגול מתחיל להתחבר באופן טבעי לקצב הנשימה מתרחש ריכוז ונוצרת תנועה פנימית ייחודית המעניקה תחושה עמוקה של התרחבות והתארכות.

כתוצאה מזה אנחנו נחווה את עצמנו ואת גופנו כמכונה שנעה בחלל,כאשר שום חוליה אינה נוגעת בחברתה ויש תחושה שאנחנו צפים. 

אז לא מתרחשת קריסה אל תוך המפרקים ואין מאמץ יתר בשרירים, הגוף שלנו נע כיישות אחת.

  • השתרשות 

ההשתרשות קוראת בדרך כלל בנקודת המגע שלנו עם המזרון, שם אנחנו חשים את הבסיס שלנו הנמצא על הקרקע והוא שמחבר אותנו אל האדמה. 

במצב בו תשומת הלב שלנו נמצאת בנקודת המגע עם המזרון, נדמה את אותו חלק כאילו מצמיח שורשים כלפי מטה וכך אנחנו נתחיל להרגיש חזקים ויציבים יותר בתנוחה מה שיאפשר לנו נינוחות רבה יותר ומשם גם התארכות כלפי מעלה ועוד שלל השפעות חיוביות.

קצת כמו עץ, כאשר שורשיו מכים מטה ויורדים עמוק יותר אל האדמה הוא גדל עבה וחזק יותר וכמובן צומח ועולה גבוה יותר. 

  • נשימה 

הנשימה לעולם נוכחת, בין אם אנחנו שמים את תשומת הלב שלנו, בין שאנחנו ערים או ישנים, היא שם, קיימת וממשיכה לפעול.

הנשימה היא נקודת ההשקה האוטומטית שלנו בין העולם הפנימי לעולם החיצוני. דרכה אנחנו יכולים לדעת המון על מצב הגוף והתודעה שלנו. בין אם היא עמוקה וארוכה, נעימה ורכה או קצרה לעיתים, בין אם היא מקור ההנעה שלנו או פשוט ברקע.

מה שחשוב לנו באימון הוא ללמוד לשים לב אליה, להבחין בה בתור התחלה. להכיר באופי שלה שגם הוא משתנה. וללמוד ליצור את החיבור שלנו עימה. בין אם בישיבה, בתנועה או תנוחה ובין אם אנחנו מבצעים תרגילי נשימה, כל אלו הם הדרך ליצור חיבור עמוק עם הכלי הכי נחוץ עבור האנרגיה שלנו. 

  • הרפיית המאמץ

כאשר אנחנו בהתבוננות, בישיבה או תוך כדי תנועה או אסאנה, נשים לב איפה ישנו מתח בגוף או אחיזה מסוימת ונרפה. נלמד להתבונן על עצמנו במבט תומך, רך, מכיל ומלא חמלה.

ככל שנתרגל את זה יותר, נשים לב איך איזורים שונים בגוף מתרחבים וכתוצאה מכך גם התודעה כמובן. כאשר נלמד לשחרר את כל האזורים שבהם הצטבר מתח, הגוף יתרגל להיות יציב, נינוח ושקט. אנחנו נרפה מהישן ומהעבר ונפנה מקום לחדש. 

נרענן את הגוף והתודעה. ממש כמו שטיפה אנרגטית לכל הרקמות ולתאים שלנו.

  • חיבור 

בחיבור נכון, הגוף נותר יציב, נע כיחידה אחת שלמה שבתוך היחידה הזו החיבור והקשר בין כל המערכות, האיברים ואפילו ברמת התאים נותר יציב.

קיום של איבר או מערכת אחת, תומך ועוזר לקיום של האחרת.

המערכת כולה נעה בחלל בשיתוף פעולה הדדי, מזין ומרווה. אין משהו אחד טוב או רע, משהו שהוא מעל האחר, מה שקיים, ישנו והמטרה המשותפת היא כל הזמן באופן בלתי פוסק להביא לאיזון ולהרמוניה. לחבר מחדש את מה שלפעמים מתפרק מעצמו, להחזיר אותו למסלול הנכון עבור קיום המערכת כולה.

  • תודעה שקטה 

עצם העובדה שאתם מקדישים לעצמכם שעה ביום לאימון, משתיקים את העולם החיצון לשעה אחת בלבד, כבר יכולה ליצור אפקט של רגיעה עמוקה. האחריות היחידה שלכם כעת היא עבור עצמכם. בזמן האימון אתם מתנתקים מהכל ונותנים לעצמכם את זמן האיכות הזה שלכם להתכנסות פנימה, לתשומת לב ולהבנה של מה מתרחש בפנים. 

ובעת האימון אנחנו מתבוננים בעצמנו ובאימון שלנו מתוך שקט ורוגע פנימיים. הריכוז מתעצם ואנחנו שוקעים אל תודעה ריקה ונקייה מרעשים חיצוניים וכך מזככים את הלב, הגוף והראש.

ויג'נאנה יוגה המשך העקרונות

כל אחד מעקרונות האימון הללו תומך ומקיים את השני, לעיתים בשיעורים ישנו דגש על עיקרון ספציפי אך זה באמת לא משנה כי הם מזינים זה את זה.

לומדים את העקרונות בהדרגה, לאט לאט עם העמקת התרגול וההתמדה בו העקרונות באים לידי ביטוי אחד אחרי השני, עד להטמעת כל העקרונות ולחווית אימון יוצאת דופן, עשירה ומלאת שפע.

איך נראה אימון ויג'נאנה?

בויג'נאנה נותנים חשיבות רבה לביצוע אימון יומי והוא לרוב כולל 

  • מדיטציה – לרוב זה תרגול התבוננות בישיבה. 
  • תרגילי נשימה (פראניאמה) כגון: קפהלבתי, נאדי שודנה ואוג'אי, 
  • תנוחות ואחד משישה רצפים של אסאנות. 

ייחוד נוסף של האימון הויג'נאני הוא שילוב של עשרת הואיוס בתוך התרגול היומי, שנרחיב על זה בהמשך.

וכמובן נהוג להקדיש זמן ללימוד טקסטים יוגיים שמהווים חלק בלתי נפרד מהתרגול.

בכל שיעור ויג'נאנה נהוג להתחיל ב5-10 דקות של ישיבה שקטה, אחרכך תרגול של רבע שעה עד 20 דקות של תרגילי נשימה – פראניאמה והוואיוס.

התרגול הפיזי נפתח בברכות שמש וכמה תנוחות עמידה, אחרכך ממשיכים לתרגל את אחד משישה הרצפים של אסאנות כמובן עם שימוש בששת העקרונות ובתשומת לב למנח הפיזי של התנוחה ולמצב התודעתי שבו נמצא המתרגל.

עשרת הואיוס –

המילה ואיו (Vayu) בסנסקריט פירושה רוח, חלל או אוויר.

עשרת הוואיוס הם טכניקות עתיקות עמוקות ומעודנות המהוות חלק בלתי נפרד מעולם היוגה, יש שיגידו ליבה של שיטת תרגול יוגית עתיקה שאבדה עם השנים, הם מוזכרים בכתבים עתיקים בסנקסריט אך כמעט ונשכחו לחלוטין. ניתן לשלב אותם בכל הרמות בתרגול פראניאמה (נשימה) ובאסאנות (תנוחות).

דרך נוספת לתאר את הוואיוס היא לדמות אותם למעין כיסי אוויר מיוחדים בגוף – אטמוספירות פנימיות אשר בדומה לאטמוספירה החיצונית העוטפת את כדור הארץ מאפשרות את קיום החיים.

כל אחד מ'כיסי האוויר' הללו נע בתוך איבר או משתייך לגוף אחר – לפנימי או לחיצוני.

התרגול כולל בתוכו דברים יום יומיים שנעשים באופן קצת שונה בתוך האימון, כמו פיהוק, שיהוק, גיהוק, פקיחת העיניים לרווחה, הוצאה של הלשון בסנכרון עם הנשימה, שחרור הלסת ועוד.

כמו כן גם כיווץ של פי הטבעת או שרירים פנימיים תוך כדי החזקת הנשימה ועוד שלל טכניקות שמביאות איתן השראה ואופי אחר לחלוטין לאימון היוגה. מסקרן ומעשיר את האימון.

  • הפסקה נכתבה בהשראה מתוך הספר שערי הרוחות יוגה ואימון עשרת הוואיוס – אורית סן גופטה.
מעוניינים בשיעור מתנה?

מלאו את הפרטים ונציג יצור אתכם קשר בהקדם.

בואו לגלות עוד

יוגה למתחילים

יוגה למתחילים המדריך המלא ליוגי המתחיל בעולם המופלא הזה, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת. אני נשאלת המון פעמים על יוגה, מאנשים שלא היו אף