מה זה יוגה טיפולית?

יוגה טיפולית

תוכן עניינים

נתחיל בעובדה שתרגול יוגה מעצם טבעו הוא טיפולי, כמו שכבר קראתם במאמרים קודמים היוגה התפתחה מתוך המחשבה כי נפש בריאה מתקיימת בגוף בריא ולכן חלק מתרגולי היוגה כוללים בתוכם תנוחות ותרגולים פיזיים שונים על מנת לפתוח ערוצי אנרגיה ולאפשר לאנרגיית החיים – 'הפראנה' לעבור בתוכנו.

גם כאן התרגול מבוסס על טכניקות פשוטות של תנוחות ותנועות בשילוב עם הנשימה ותרגול מנטלי.

כבר אחרי התרגול הראשון היא מביאה לשיפור משמעותי בהרגשה הכללית ומסוגלת להפוך מצבים של חוסר נוחות/סטרס/קשיי נשימה ועוד למצב של בריאות, נחת ושלווה פנימית.

יוגה טיפולית מתבססת על כוחות הריפוי הטבעיים שבגופנו ובנפשנו

מה הכוונה בכוחות ריפוי טבעיים? ואיך אפשר להוכיח את זה?

אז למי ששאל את עצמו ניתן הסבר פשוט – ממש כפי שאתם חווים בכל פעם שאתם מקבלים שריטה קטנה, אתם למעשה עדים לכוחות הריפוי הטבעיים שקיימים בכם. כמובן שככל שהפציעה "קשה" או עמוקה יותר נדרשים בהתאם כוחות ריפוי המתאימים לגודל ולאופי הפציעה. לעיתים יש גם צורך בעזרים חיצוניים חומרים או תרופות, אך ביוגה הטיפולית הנחת היסוד ממנה נובע התרגול היא שהגוף והנפש יכולים לרפא את עצמם ללא עזרים חיצוניים, יש רק לתת את התנאים המתאימים על מנת להביא לריפוי המלא והשלם של אותו 'פצע', אנחנו בלי באמת לדעת איך – עושים את זה בעצמנו.

ליוגה הטיפולית יש פתרון לכל בעיה!

מה שמיוחד ביוגה טיפולית הוא שלאורך השנים ובעקבות מיליוני המתרגלים והמורים החדשים שנחשפו ליוגה הוא שבעצם השיטה התפתחה באופן גאוני כך שהיא פונה ועוזרת לבעיות באופן מאוד ספציפי וייחודי.

  • כלומר ישנם תרגולים וקבוצות תרגול המיועדות לבעיות שונות ומגוונות.

הרי ידוע שיוגה במהותה היא חקירה, וכך נוצר עם השנים הבנה מעמיקה של כל תנוחה ותנוחה ולמה בדיוק היא תורמת.

  • אתם יכולים עם כך למצוא קבוצות ייעודיות ספציפית לבעיה שלכם – אם אתם סובלים מכאבי צוואר וגב כרוניים, בעיות אורטופדיות, רמות סטרס ולחץ גבוהות, חולים ומחלימים מסרטן, לסובלים מחרדות, דיכאון הפרעות שינה, עייפות כרונית, בעיות עיכול, תסמונת קדם וסתית והרשימה עוד ארוכה.
  • ליוגה טיפולית אינספור כלים שמסוגלים לטפל ולשקם במקרים קשים של התמכרויות.

כאשר מתרגלים לאורך זמן התרגול עצמו מסייע לנגמל לפתח משמעת עצמית חזקה המבוססת על ביטחון גופני ונפשי שלא תלוי בדבר, שנמצא אצלם וזמין להם בכל רגע וכן השקטה של מחשבות טורדניות.

באופן הזה הם יכולים למצוא את עצמם מהר מאוד מקיימים שגרה בריאה עם צלילות מנטאלית, בריאות פיזית ולפתוח פרק חדש בחייהם.

התרגול של יוגה טיפולית

אם נגיד את האמת, כולנו צריכים שיקום. כל יום מחדש אנחנו אוספים עלינו מידע חדש, לחץ, שעות של ישיבה/ עבודה פיזית שלא תמיד מיטיבה לגוף שלנו ולפעמים אף פוגעת.

התנוחות בדרך כלל קלות ופשוטות לביצוע ומותאמות ליכולת של כל מתרגל, ללא קשר למצבו הפיזי, ודרכן הוא יכול להגיע נינוחות גדולה ושקט ולפתח חוסן נפשי קבוע.

תוך כדי התרגולים צומחת ידיעה פנימית ברורה ועמוקה שניתן למצוא תחושת ערך וקבלה עצמית מבפנים ללא צורך בשום חומר חיצוני כזה או אחר. 

הדבר הנפלא באמת ביוגה הטיפולית הוא שהיא מחזירה את האמון של המטופל בגוף שלו ובעצמו, ללא שום עזרה חיצונית – היא מספקת לו כלים להתמודדות ולתרגול נכון לגוף מן הסתם אך המטופל תלוי אך ורק בעצמו וכך גם הריפוי קורה.

יוגה טיפולית נותן מענה לשורש הבעיה ולא רק לסימפטומים כמו הרבה מטיפולי הרפואה המערבית, לא משנה מה מצבכם הגופני או הנפשי תרגול של יוגה טיפולית לפחות פעם/פעמיים בשבוע ככל הנראה ייטיב איתכם מאוד. מתיקון היציבה (שהיא הבסיס לכל), חיזוק שרירי ליבה, הרווחת הנשימה ועד לשקט נפשי והגברת האמונה בעצמכם ובחיים עצמם.

החוויה השלמה היא של אתגר לצד הנאה, מסוגלות, הצלחה, ריפוי וריכוז

והתרגול עוזר לנו לפתח דימוי עצמי חיובי, סבלנות ויציבות נפשית וכבוד והערכה לגוף.

אז למה אתם מחכים? 

הכנו לכם תרגול קטן של 8 תנוחות בסיסיות שאפשר לתרגל אותן בכל מצב ובכל רגע נתון.

ולבצע כמעט בכל מקום אפילו במיטה, קצת אחרי ההתעוררות או לפני שאתם הולכים לישון.

לתנוחות המוצעות יש אפקט מידי ומהיר בהרגעת מערכת העצבים, הפגה של סטרס מהמערכת 

הגברת תחושת הרוגע ועוד ולטווח הארוך יותר במידה ומתמידים יש השפעות יוצאות דופן כמו הגברת כוח הריפוי בגוף, הגדלת טווח התנועה והנשימה ושיפור הגמישות המחשבתית והפיזית.

תנוחה 1: עובר 

לשבת על העקבים כאשר הברכיים במרחק סביר אחת מהשניה בצורה נוחה ונינוחה.

מומלץ להניח כרית/שתיים בין הברכיים – כמו בתמונה, אפשר גם בלי כרית בכלל.

לנשים בזמן הווסת/ שסובלות מכאבים בווסת ולפניה התנוחה עוזרת מאוד.

בשלב הבא פשוט מניחים את הראש על הכרית/ על הברכיים, מרפים את הפנים והצוואר.

אפשר לבדוק כמה וריאציות – ידיים מונחות על המזרון לצידי הגוף/ ידיים פרוסות קדימה/ מרפקים כפופים אך רפויים.

תנוחת עובר1
תנוחת עובר
תנוחת עובר2
תנוחת עובר

תנוחה 2 

יושבים על עצמות הישיבה בגב ישר ורגליים ישרות קדימה 

לוקחים רגל אחת ואוספים אותה אלינו לנענוע קל (חימום של מפרק הירך) ולאחר מכן מניחים את כף הרגל צמוד למפשעה ככל האפשר בלי להגיע לכאב.

וריאציה ראשונה- לכופף את פלג הגוף העליון אל הרגל, כאשר הדגש הוא להביא את הבטן התחתונה אל הירך ולהאריך את הגב. הסנטר פונה מטה לחזה על מנת לא ליצור מתח באזור העורף.

נשאר בתנוחה בין חצי דקה לשתי דק'.

 אחרי שעלינו חזרה למרכז נעשה את התנוחה ההופכית – נניח את כפות הידיים על המזרון מאחורי הגב נאריך את הגב מעלה ואחרונה ונפתח את החזה. נשאר בתנוחה בין 10 – 15 שניות.

נחזור על הפעולה לצד השני.

תנוחה 2
תנוחת יוגה
תנוחת יוגה מתיחה של הגוף

תנוחה 3 

נשכב על הבטן כאשר כפות הרגליים צמודות

נניח את כפות הידיים על המזרון אחת על השנייה מתחת למצח.

נרים את פלג הגוף העליון שלנו (ראש חזה ושכמות) מהמזרון כלפי מעלה ככל הניתן ונישאר בין 5 ל10 נשימות.

תנוחת יוגה בשכיבה
תנוחת יוגה בשכיבה ולהרים את הראש

תנוחה 4 :

נשכב על הגב כאשר הברכיים כפופות וכפות הרגליים ממוקמות ברוחב האגן.

נניח כף רגל אחת על הברך של הרגל השניה

ניקח את הברך לכיוון החזה ונחבק אותה בעזרת הידיים.

נשאר בתנוחה ביום חצי דקה לדקה 

נחזור על הפעולה לצד השני.

תנוחת יוגה על הגב
תנוחת יוגה אגן ימין
תנוחות יוגה אגן שמאל

תנוחה 5: פיתול

נשאר לשכב על הגב עם ברכיים כפופות

נפרוס את הידיים לצידי הגוף בגובה הכתפיים, "נפיל" את הברכיים לצד שמאל כאשר כפות הרגליים נשארות בערך באותו מקום, נסיט את הראש לצד הנגדי – צד ימין.

נשאר בתנוחה בין 20 שניות לדקה וחצי.

נחזור על הפעולה לצד השני.

תנוחת יוגה על הגב
תנוחה שמאלה
תנוחה ימינה

לסיכום

כמובן שהדוגמא לתרגול כאן יכולה להתאים להרבה סגנונות מהיוגה אבל הדגש העיקרי הוא התנוחות הפשוטות שכמעט כל אדם בכל מצב גופני ונפשי מסוגל לבצע 

ישנם עוד אינסוף תרגולים המשתייכים ליוגה טיפולית, המלצה שלנו אם נהנתם מהתרגול הקצר והפשוט הזה תמשיכו לעשות ולתרגל, בהקשבה, רוך והנאה!

אהבתם את הכתבה? שתפו אותה הלאה :)
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
מעוניינים בשיעור מתנה?

מלאו את הפרטים ונציג יצור אתכם קשר בהקדם.

בואו לגלות עוד

קורס עזרה ראשונה למדריכי יוגה

עזרה ראשונה למורים ליוגה מורים ליוגה עשויים לבוא במגע עם 100 אנשים בכל שבוע בשיעורים שלהם. לכל אדם יש פוטנציאל לסבול ממצב רפואי ידוע או

פאזל וצ'יל: 7 יתרונות של הרכבת פאזלים

בעידן שלנו של הסחת דעת דיגיטלית מתמדת, תמיהה היא דרך מצוינת לעזור לנו להירגע, לתפוס הפסקה מהמדיה החברתית ולהחזיר את הבהירות הנפשית. ההערכה היא שאנו