יוגה בזוגות

יוגה בזוגות

תוכן עניינים

יוגה בזוגות האם זה באמת מתאפשר או שמה עדין נחשב לתרגול יחידני, בסוף הכתבה הכנו לכם תרגילים מעניינים שתוכלו להתחיל לבד.

כבר הבנו שלתרגול יוגה יש השפעה חיובית לבריאות שלנו, הן הפיזית והן הנפשית, אך אם כן היוגה נתפסת בעיני רבים כאימון יחידני שבא להפגיש אותנו עם חלקים שונים בתוך עצמנו ותו לא.

זה אמנם נכון, אך חלקית, תנו לי להציג בפניכם תרגול מדהים, מהנה ומעשיר – יוגה בזוגות, סוג התרגול הזה קצת שונה מהמקובל והמוכר ממה שידוע לכם על יוגה עד כה.

זה תרגול משותף ששם דגש עיקרי על היחסים בין אחד לאחר, הרבה מעבר לעצמי.

תרגול יוגה בזוגות, ידוע גם בשם אקרו יוגה. אמנם בתוך תרגול שכזה התנוחות הן לא בהכרח אקרובטיות אך השם הזה ניתן לו בעיקר על ידי המתרגלים.

יש מגוון רחב המשתייך למונח יוגה בזוגות שכן ההשפעה שלו על המתרגלים נותנת את אותותיה ויתרונותיה הרבים הרבה מעבר למזרן ולתרגול הפיזי.

תרגול כזה מחבר ומחזק את רמת הביטחון, התקשורת המילולית והבלתי מילולית ובונה אמון בין שני אנשים, מחזק את הקשר ועוזר רבות לבנות יחסים בריאים והסתכלות חיובית על קשר ובכלל.

אם נתייחס לאופן ביצוע התרגילים, ולעובדה שבכל תרגיל ותרגיל מטרת השותף/ה היא לסייע לשני לבצע את התרגיל נכון וטוב יותר וכן לתמוך בו/ה בביצוע התרגיל נגלה שיוגה זוגית יכולה להשפיע לטובה על מערכת היחסים שלך עם כל אדם, ואפילו לא חייב שזה יהיה האדם שאתם מתרגלים איתו/ה.

לא ממש פשוט להבין איך לבצע את התנוחות כראוי בייחוד עבור אנשים שלא תרגלו יוגה מעולם, זו הסיבה שהרכבתי עבורכם רשימה תנוחות של יוגה בזוגות למתחילים, והוספתי מספר תנוחות אקרובטיות למתקדמים מבינינו.

במידה ואתם מתחילים ביוגה עשינו לכם הדרכה בנושא גם, ניתן ללחוץ על הקישור כאן כדי להקרוא עוד.

לפני שנעמיק בתנוחות עצמן, מה הן ואיך מבצעים אותן. בואו נבדוק כיצד תרגול המשותף הזה מועיל לכם ולמערכות היחסים שלכם באמת.

יוגה בזוגות יתרונות

1. חיזוק הליבה של מערכת היחסים שלכם. תקשורת, אמון והבנה.

  • דרך התרגול אנחנו מתנסים במגע תומך ונתמך, דרך המגע אנחנו עוזרים אחד לשני להימתח, להגיע לגבולות חדשים בגופינו, להגדיל ולהרחיב את טווח התנועה ככה שאנחנו לומדים לתת אמון בצד השני ולהפנים באופן מעשי כי הוא שם לטובתינו ועוזר לנו.
  • תרגול יוגה כשלעצמו הוא חקירה של גבולות הגוף והתודעה שלנו, כשנעשה תרגול  משותף אנחנו מחוייבים לשאול אחד את השני ולתרגל תקשורת באמצעות שאילת שאלות כמו כן תקשורת בלתי מילולית של הגופים שלנו. אך עצם ההתנסות בשאילת שאלות, אנחנו לומדים לדייק ולפתח מיומנות בתקשורת שלנו באופן חד משמעי ומועיל לכל מערכת יחסים שהיא.
  • כאשר אנחנו מתרגלים בזוג אנחנו במודעות משותפת לגוף ולהכרה שלנו וכן לגוף ולהכרה של השותף שלנו, דרך התרגול אנחנו מגלים ומבררים דברים עלינו ועל השותף שלנו ויכולים להכיר אותו/ה מקרוב יותר.
  • התרגול מחייב אותנו לפתח הקשבה, דבר המחזק כל קשר. עם הזמן אנחנו נעשים מודעים יותר לרצונות, לצרכים ולגבולות של הפרטנר שלנו וכך נהיה מסוגלים לקיים מערכת יחסים בריאה ומכילה יותר.

2. להביא לתוך מערכת היחסים שלכם רמה אחרת של יציבות, רוגע וביטחון.

  • אנחנו לומדים איך זה לעבוד בזוגות, מלמדים את התודעה שלנו דרך התנועה והתנוחות לתמוך אחד בשני במצבים מאתגרים ולהתאים את הקצב בנינו.
  • התרגילים המשותפים הללו עוזרים לנו מצד אחד להתגבר על פחדים, חששות או אמונות מגבילות שיש לנו בקשר לעצמנו או לפרטנר שלנו, או לחילופין מאפשרים לנו להיות מודעים למגבלות או לפחדים של הצד השני, להתרכך ולקבל אותם בדיוק כפי שהם, כך גם ללמוד לעשות את הכי טוב שלנו עם מה שקיים.
  • מאפשר לנו לפתח חמלה, אהבה וקבלה לשני הצדדים שכן רבים מאיתנו שיתנסו בתרגול שכזה ינכחו לדעת ולהכיר עם התרגול את הצדדים הפגיעים יותר שבנפשם.

פגיעות היא תכונה חשובה ביותר בכל מערכת יחסים שהיא, היאמראה על האנושיות שבנו ומאפשרת לפתח חמלה ולהגביר אמפתיה ורגשות של אהבה כלפי האחר.

  • בעת התרגול אנחנו נעשים מודעים לחולשות ולחוזקות אחד של השני וזה מקום נהדר לשים דגש ולהביא תשומת לב לדברים שנרצה לשפר וכן לדברים שאותם נרצה לשמר בתוך מערכת היחסים.

3. יצירת זכרונות חדשים והעמקת הקשר, יצירת שינוי חיובי מכל נקודת פתיחה שהיא.

לרבים מאיתנו יכולה להיווצר תחושת תסכול, בדידות או חוסר שביעות רצון בתוך מערכות היחסים בחיינו. ולא משנה אם מדובר במערכת זוגית, הורים וילדים או חברים.

מערכות יחסים נתפסות בעיניהם של רבים מאיתנו כתעלומה. 

היוגה בזוגות מציעה לנו עולם שלם וחדש של מפגשים בין אנשים. דרך התרגולים אנחנו נחשפים למגע אחר ממה שהכרנו ולתקשורת אחרת וכך יוצרים רושם ויחס אחרים לחלוטין ממה שחשבנו עליו עד כה. איכות ואופי היחסים משתנים לטובה וכל שכן נוצרות חוויות חדשות לגמרי ביחסים בניכם,

דבר שנותן פתח לשינוי ומפיח תקווה וחיים חדשים לשני הצדדים.

בנוסף תמיד יש תרגילים ותנוחות חדשות שמתווספות לתרגול ועם העמקת התרגול נפתחות גם אופציות חדשות ומתאגרות יותר.

  •  בתוך כל היום יום העמוס שלנו, אנחנו מקדישים זמן לפעילות משותפת שנותנת לנו יתרונות רבים ומגוונים גם בפיזי האישי שלנו (אימון מחזק ומגמיש) וגם בפן הריגשי והמנטלי המשותף לנו ולמערכת היחסים שלנו.
  • תשומת הלב שאנחנו מקדישים במהלך אימון כזה לעצמנו ולשותף שלנו הוא משמעותי, מחזק ומקרבמאין כמותו. מחקרים רבים מראים שזוגות שקובעים מראש דייט או פעילות משותפת מחוץ לבית פעם בשבוע הם מאושרים יותר. 

כמובן שניתן לבצע גם כזמן איכות של הורים וילדים שיצור פעילות משפחתית מהנה ומעשירה.

  • תרגול של מגע תומך אחד בשני, מרגיע, תומך ומכיל ונותן הרבה לנפשות הפועלות והיתרון המשמעותי הוא שאפשר לגם לצאת לטבע ולעשות את כל זה כמעט בכל מקום וזמן שתרצו, ומכל נקודת פתיחה שהיא, ככה שהדבר זמין לכולם בכל הרמות!

בואו לתרגל בעצמכם ולבצע תרגילי יוגה בזוגות למתחילים, אל דאגה יש גם תרגילים למתקדמים בינכם.

קבלו 3 תרגילים של יוגה בזוגות שמתאימים לכל הרמות.

1. הקשתות/הכנה לעמידת כתפיים

  • פרטנר 1 שוכב על הגב והברכיים כפופות, כאשר כפות הרגליים מונחות קרוב לאגן ברוחב הברכיים.
  • פרטנר 2 שוכב גם הוא באותו מנח כאשר כפות הרגליים נמצאות באותו קו עם הפרטנר שלו.
  • פרטנר 2 מרים את כפות הרגליים ומניח אותן על ברכיו של פרטנר 1.
  • אחרי שהתייצבו, שני המשתתפים מרים את האגן כלפי מעלה ויוצרים הקשתה של הגב.
  • ניתן להישאר בתנוחה בין 5 ל15 נשימות.
הקשתות/הכנה לעמידת כתפיים
הקשתות/הכנה לעמידת כתפיים

2. איזון מושלם

  • שני המתרגלים עומדים אחד אחרי השני בפיסוק רחב כאשר פרטנר 1 עם הגב לפרטנר 2.
  • פרטנר 1 מפנה את רגל ימין כך שהאצבעות מופנות קדימה, ופרטנר 2 עושה את אותו דבר עם רגל שמאל.
  • הרגל האחורית ב45 מעלות לכיוון הגוף.
  • נפרוס ידיים לצדדים ונכופף את הברך הקדמית. פרטנר 1 את ברך ימין ופרטנר 2 את שמאל.
  •  ניקח שאיפה ביחד ובנשיפה נוריד מרפק לכיוון הברך הכפופה, והיד השניה תעלה אל מעל הראש.
  • ננסה לשלב ידיים עם הפרטנר שלנו וליצור אפקט מתיחה עמוק יותר.
  • מכאן ניקח 5 נשימות יחד, נעלה ונעשה אותו דבר לצד השני.
יוגה בזוגות
יוגה בזוגות

3. סירת מפרש

את התנוחה הבאה רובכם בטח מכירים במצב היחיד שלה, היא נקראת תנוחת הסירה.

התנוחה מחזקת את שרירי הבטן ובעיקר הבטן התחתונה, הרגליים והגב.

התנוחה המלאה בזוגות היא למתקדמים, אבל יש כמה וריאציות. מוזמנים לעקוב אחרי ההוראות ולנסות בעצמכם.

  • שבו על מזרון כאשר הגב ישר והרגליים כפופות לפניכם ב90 מעלות. פנים אל פנים עם הבנזוג כאשר כפות הרגליים שלכם אחד מול השני.
  • בשלב הבא נניח את הידיים על המזרון מעט קדימה מהאגן.
  • נרים את הרגליים מעלה בתמיכה של הידיים על המזרון. אפשר ליישר אותן או להשאיר את הברכיים כפופות ב90 מעלות.
  • נסו להרים ידיים מהמזרון ולהחזיק ידיים עם הפרטנר שלכם.
סירת מפרש
סירת מפרש

אז אחרי שדיברנו רבות וגם ניסינו טיפונת מהעולם המופלא הזה של יוגה בזוגות הגיע הזמן לתרגל על בסיס קבוע וליהנות מהיתרונות המדהימים שיש לתרגול המיוחד הזה להציע!

יאללה לכו לתרגל!

מעוניינים בשיעור מתנה?

מלאו את הפרטים ונציג יצור אתכם קשר בהקדם.

בואו לגלות עוד

מהי ויג'נאנה יוגה?

בכתבה זו נבין בדיוק מהי ויג'נאנה יוגה ומה העקרונות שלה. הייחוד העיקרי של צורת התרגול הוא החשיבות הרבה ששמים בה על אופן ביצוע האסאנה –